چاپ بنر

بنرها محصولاتی با پایه پارچه (از جنس های مختلف) هستند که دارای عمری به اندازه تمدن های بشری بوده و از دیرباز برای نمایش یک نماد (symbol) ، نشان (logo) یا شعار (slogan) از آن ها استفاده می شده است . از درفش کاویانی شاهنامه و عَلَم های قبایل عرب که در روایات اسلامی به وفور از آن ها یاد شده است گرفته تا پرچم های شوالیه های قرون وسطی ، جملگی مصادیقی از بنرهایی هستند که امروزه به عنوان وسیله ای برای انتقال یک پیام و در قالبی جدید استفاده می شوند .

در حال حاضر ، بواسطه روش های متنوع و ماشین آلات پیشرفته ای که توانایی ثبت تصاویر دیجیتالی بر روی بستری فیزیکی را دارند ، دیگر درج یک عبارت یا نشاندن طرحی خاص بر روی پارچه عملی نیست که به یک نقاش زبردست و ساعت ها تلاش و ممارست وی احتیاج داشته باشد ، در نتیجه این وسیله در زمینه های بیشتری بکار گرفته شده و قوه بینایی انسان را به خود جلب می نماید .

در دنیای غرب استفاده از بنر ها در زمینه های تبلیغاتی ، چاپ تصاویری بزرگ با اهداف گوناگون و ارائه مفاهیمی انتزاعی کاربرد فراوانی دارد ، حال اینکه در کشورمان ، این کاربری ها اندکی بومی شده و با حفظ سمت در راستای ترویج باورها و اعتقادات نیز خودنمایی می کند . زمانی که نام بنر می آید ، عده فراوانی به یاد زمینه های روشن و رنگ های شاد آن ، بازگشت حجاج از مکّه یا زوّار عتبات عالیات می افتند و عده دیگری به یاد زمینه های سیاه آن و عرض تسلیت به خانواده متوفی یا اعلام داغی بزرگ می افتند . اگرچه کاربرد این محصول در کشورمان و در این موارد بیشتر است ، اما چاپ بنر و اهمیت آن به همین جا ختم نمی شود ؛ کاربردهایی که می توانید در قالب مقالات تار نمای پیش روی با آن ها بیشتر آشنا شوید .

در مواردی که تبلیغات میدانی در قالب تابلوهای معرف محصول یا سرویس خاصی خودنمایی می کنند ، چنانچه قصد داشته باشیم تا محصول مورد نظر را در فضای بیرونی یک سازه و در هوای آزاد قرار دهیم ، شرایطی بر تولید و نصب آن حاکم است که در مصارف داخلی مورد توجه کمتری قرار می گیرند .

به بیانی دیگر ، زمانی که قصد نصب یک پلاکارد ، بنر یا دیگر مصادیق آن ها مانند فلکس ، مش ، استیکر و … را در فضای باز داریم ، نخستین مطلبی که بدان توجه می کنیم بحث مقاومت و میزان قدرت این محصول در برابر تهدیدات جوی و فیزیکی خارجی می باشد . وزش بادهای شدید که می تواند به پاره شدن بنر بیانجامد ، برف و باران یا نور خورشید که می توانند روی رنگ آن تاثیر بگذارند ، ایجاد خط و خش یا پارگی در اثر برخورد اشیاء تیز با آن ها ، محدودیاتی در شیوه نصب و یافتن محل مناسبی برای آن و عواملی از این دست محدودیاتی هستند که بواسطه آن ها نمی توانیم از هر پدیده ای در صنعت چاپ برای عرضه یک پیام در محیط های باز استفاده کنیم . به همین دلیل است که هرجا چشم می اندازیم بنرهایی با ساختاری ضخیم و مقاوم می بینیم که بواسطه نورهای خارجی تزئین شده و اطلاعات خود را به منصه ظهور می گذارد .

این در حالیست که در رویکردی کاملاً متضاد ، گاهی بسیاری از محصولات خروجی دستگاه چاپ بنر که برای مصارف خارجی ایده آل می باشند ، کاربردی در فضاهای داخلی نداشته و حتی ممکن است خطر آفرین نیز بشوند . بنری را در یک مرکز خرید تصور کنید که بواسطه چند نورافکن قدرتمند روشن شده است . اگرچه شاید در نظر اول این تفاوت که نور این پدیده از جلو به آن تابیده یا از خارج برای مخاطبین مهم نباشد ، اما مطمئن باشید پس از چندی گرما یا نور حاصل از این محصولات وی را آزار داده و با فضایی که اشغال کرده است محدودیاتی هم برای خود کسبه به وجود می آورند . از این روست که گفته می شود چاپ فلکس با داشتن منبع نور در ورای خود و نمایشی بدون آلودگی بصری یا حرارتی در محیط پیرامون خود می تواند منظورش را به مخاطب برساند . این در حالیست که این ساختار شیک و چشم نواز با قوانینی که زیر سقف یک مجتمع یا سازه عمومی وجود دارد سازگار بوده و از این حیث خللی نیز در آن به وجود نمی آورد .

در ادامه لازم به ذکر است که بنر فلکس کاربردهایی خارجی هم دارد که از مهمترین آن ها می توان به سردر مغازه ها ، دیواره کناری ایستگاه های اتوبوس ، کناره پل های هوایی یا باکس های مخصوصی که کنار خیابان تعبیه شده اند اشاره کرد ، اما نکته ای که میان همه آن ها مشترک است ، ایزولگی در برابر آب باران و لزوم رسیدگی پیوسته و مستمر می باشد . در مواردی که شهرداری یا نهادهای خصوصی وظیفه درج آگهی بر روی این پایه یا جایگاه ها را دارند ، خود آنان نیز به مرمت این محصول پرداخته و فلکس آن های نیز در اثر تعویض دوره ای (پایان قرارداد مبلّغ) تغییرات خود را به وضوح نمایش نمی دهند . این در حالیست که در نمونه های شخصی که صاحب امتیاز این محصول اهمیتی به تعویض آن نداده و یا متوجهش نشده است ، به مرور زمان فلکسی کیفیت خود را از دست می دهد . ناگفته نماند که در چنین شرایطی تعویض کل سامانه لازم نبوده و تنها با عوض کردن فلکسی ، قوطی مملو از رشته های نورانی ما جان تازه ای می گیرد .

می دانیم که یکی از اصلی ترین کاربردهای بنر استفاده از آن در حوزه تبلیغات است ؛ اما براستی این محصولات چه ویژگی هایی داشته اند که امروزه به یکی از محبوبترین پدیده های کاربردی در صنعت ادورتایزینگ شده اند !

  • مقرون به صرفه بودن

امروزه معرفی سرویس یا محصولاتی که توسط یک مجموعه عرضه می شوند از طریق تلویزیون ، رادیو و اینترنت ، تبلیغاتی محیطی در اماکن پر تردد (مانند ایستگاه های مترو یا فرودگاه ) ، پدیده های متحرک در نقاط شلوغ شهر (مانند اتوبوس های تندرو یا خط واحد) و در قالب بیلبوردهایی که در کنار بزرگراه ها یا پل های هوایی نصب می شوند تحقق می یابد . اگرچه در برخی از این تبلیغات هم رد پایی از چاپ بنر دیده می شود (استیکرهایی که به بدنه وسایل نقلیه مذکور می چسبند یا تابلوهای غول پیکری که با بنر پوشانده می شوند) اما حقیقی انکار ناپذیر در خصوص این روش ها این است که این پدیده ها مستلزم سرمایه گذاری فراوانی می باشد . به عنوان مثال قیمتی که برای ساخت و سپس پخش یک آگهی از تلوزیون تخصیص داده می شود بسیار زیاد است ، این در حالیست که هزینه اجاره یک بیلبورد به مدت یک ماه نیز دست کمی از آن ندارد . در نتیجه اینکه مجموعه های مختلف یا باید قید تبلیغات را زده و بر روی تاثیر آن حسابی باز نکنند و یا باید به تبلیغاتی ارزان قیمت متوسل شده و با تکیه بر آن به جذب مخاطبین – حداقل افرادی که به صورت لوکال و محلی در ارتباط با ایشان هستند – بپردازند .

اگر شما فروشگاهی دارید که پاسخگوی نیازهای چند محله کوچک یا چند ناحیه از مناطق شهرداری می باشد ، باید بدانید که با صرفه جویی بیش از حد در هزینه تبلیغات توانایی جذب مخاطبینی فرای این محلات را ندارید ، هرچند شاید نیاز آن را هم حس نکرده ، توانایی پاسخگویی به آنان را نیز نداشته باشید و همین تعداد مراجعین برای شما کافی باشد . اما چنانچه این حس جاه طلبی در شما جریان دارد که با چالش های بیشتری روبرو شوید و با تبلیغات بیشتر ، علاوه بر جذب بیشتر مشتریان حتی زمینه افتتاح شعب دیگر را هم فراهم آورید به انجام تبلیغات نیازمندید .

تبلیغات وسیع هزینه زا بوده و ممکن است مخارج آن هم ارز همه سود عایدی شما در ماه های آینده باشد ، از این روی دیگر نیاز به تبلیغات گسترده نمی باشد و می توان با کمک بنرهای کوچکی که حتی در صورت اجاره محل نصب ، هزینه سنگینی روی دستتان نمی گذارد به جذب بیشتر مشتریان بالقوه بپردازید . پس تا این جا دانستیم که چاپ بنر تبلیغاتی اگرچه در ابعاد وسیع نیز پاسخگو بوده و بازدهی بالایی دارد ، اما برای کسب و کارهای کوچک هم مقرون بصرفه و در دسترس می باشد .

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *